Som ny seksjonseier (eller leietaker) har du sikkert noen spørsmål. Vi håper du finner svar på våre hjemmesider. Nedenfor har vi listet opp nyttig og viktig informasjon for deg som er ny i sameiet. Håper du tar deg tid til å lese den.
Her er det samlet opp vanlig forekommende spørsmål som er nyttig å få med seg.
Informasjon fra styret distribueres kun via e-post og SMS. Det er derfor svært viktig at du holder styret oppdatert med riktig kontaktinformasjon. Skal du leie ut leiligheten, er du også pliktig til å oppdatere styret med leietaker(e)s kontaktinformasjon til enhver tid. Alle nye seksjonseiere og leietakere vi har registrert e-postadressen på, mottar en velkomst-e-post med nyttig informasjon. For mer informasjon, se her.
Du får tilsendt giroer for felleskostnader direkte fra vår forretningsfører Usbl. Dersom overtagelse skjer midt i en måned, forutsettes det at den måneden blir betalt av selger og at du gjør opp med selger for oppgjørsmåneden. Du må ikke bruke selgers giroer ved innbetaling.
Har du spørsmål om dette, kan du kontakte Usbl. Informasjon om forretningsfører finner du her.
Viktig informasjon om avlesning av vann og fjernvarme, samt nyttig informasjon om hvordan anlegget fungerer, finner du her.
Strøm blir fjernavlest automatisk fra strømleverandør.
Strømmåler er plassert i et skap ute i oppgangen i hver etasje. Det er ett felles skap for alle målerne i hver enkelt etasje. Døren er uten dørhåndtak, og du åpner døren kun ved å vri nøkkelen forsiktig.
Nøkkel skal følge leiligheten. Mangler du nøkkel til strømskapet, kan du få kjøpt dette hos en hvilken som helst nøkkelforandler/nøkkelsliper. Be om en standard strømskapnøkkel for Hafslund. Det er typen “OLU” du skal ha.
Avfallshåndteringen på Sørenga er ivaretatt med nedgravde siloer som tømmes av spesialbiler. Du finner alt du trenger å vite her.
Navnelapp til ringeklokken bestilles hos styret styret. Les mer her.
Vennligst ikke sett opp klistrelapper eller lignende. Disse vil bli fjernet.
Sameiet skal ha en felles og lik fasade. Det betyr at alle må bestille like postkasseskilt til sine postkasser. Les mer her.
Sameiet har avtale med Telenor (tidligere Canal digital) om levering av TV- og bredbåndstjenester. Dette er en standardavtale som betales over fellesutgiftene. For fullt utbytte av fordelene som inngår i avtalen, kan beboere ta kontakt med Telenor kundeservice på tlf. 915 09 000. Den enkelte seksjonseier kan inngå avtale direkte med Telenor om ytterligere tjenester, f.eks. flere TV-kanaler, raskere bredbånd og bredbåndstelefoni.
T-We Boks (dekoder) og trådløs ruter følger leiligheten.
For mer info: www.telenor.no, eller ring 915 09 000.
Boligpermen er din dokumentasjon av boligen på nett. Ved å registrere deg, vil du bl.a. motta påminnelse om vedlikehold via e-post. Se mer info her.
Sameiets vedtekter finner du her. Årsberetning og protokoll fra det siste årsmøtet skal du ha fått utlevert av megler. I årsberetningen finner du mye nyttig informasjon om sameiet. Hvis du ikke har fått denne informasjonen, ber vi deg kontakte megleren for å få den. Ta vare på dokumentene.
Sameiet har fire avlåste sykkelboder med mange oppstillingsplasser.
Det er ikke faste plasser, men syklene skal plasseres i sykkelstativene. Låser man dem til stativet, er de også bedre sikret mot tyveri.
Dørene til sykkelbodene skal alltid holdes låst.
Vi har en flott takterrasse til bruk for alle som bor i sameiet. Terrassen ligger i 8. etg i blokk B, nr. 61. For å legge forholdene best mulig til rette for et trivelig opphold på ”byens tak”, har vi utarbeidet egne ordensregler for takterrassen. Disse finner du her.
Seksjonseiere kan bestille systemnøkler til egen seksjon. Les mer her.
Informasjon om parkering finner du her.
Oppsett av markiser skal samsvare med sameiets godkjente fargekoder. Solskjermingsgruppen har levert markiser og screens til Sørenga 2 Sameie.
Alle inngangspartiene, samt garasje, sykkelbod i atriet og deler av kjellergangene, er betjent av overvåkningskameraer som driftes av styret.
Sørenga Forum er en Facebook-gruppe for beboerne på Sørenga. Den er åpen for alle byggetrinn, både eiere og leiere. Dette er en plattform for kommunikasjon som inneholder nyttig informasjon og diskusjoner i nabolaget. Den er ment for å bidra til et godt naboskap og en positiv utvikling av området. Her kan beboere på tvers av sameiene utveksle informasjon og dele bilder og filer. Facebook-siden er lukket for uvedkommende. Ved å be om medlemskap godtgjør du at du enten eier eller leier en leilighet på Sørenga. Du blir godkjent av en administrator. Siden finner du her. Sørenga 2 Sameie har også et eget forum, den siden finnes her.
NB! Styrene på Sørenga følger ikke opp saker som blir løftet og diskuterte på sosiale medier.