Vanlige spørsmål

 

 

Heiser

Bruk låseknappen når du har behov for å holde heisdørene i åpen posisjon.
Knappen er i midten nederst og er merket med et symbol som ser ut som en skiftenøkkel. Heisdørene låses i åpen posisjon. Når du er ferdig med det du skal, trykker du på låseknappen igjen, eller på et etasjenummer, og døren går automatisk igjen.
Ved bruk av låseknappen unngår vi at heisen går i vranglås og stopper.

OBS! Ikke sperr heisdørene oppe fysisk. Om heisdørene forsøker å gå igjen fem ganger, mens de er fysisk sperret av hinder, vil heisen stanse.

Heisen står
a) Ved heisstans mens man er i heisen: Ring alarmnummeret som står oppført i heisen.
b) Ved heisstans for øvrig: Kontakt styret på e-post: styret@sorenga2.no
c) Kostnader: Sameiet betaler for hver utrykning både på dag- og kveldstid. Om kvelden, i helger og på helligdager koster utrykning ekstra mye. Ved heisstans som er forårsaket av uvettig bruk, og det er kjent hvem som har utløst stansen, vil utrykningskostnaden viderefaktureres denne. Heisene er felleseie, og noen er mer avhengige av dem en andre.  Alle må derfor behandle dem pent.


Brannalarmen går
a) Det går automatisk alarm til brannvesenet.
b) Heisene skal IKKE brukes!
b) Forlat bygningen ved hjelp av trappene.
d) Gå til sameiets oppmøteplass.
Se også sameiets Branninstruks.


Vann renner/lekker
Kontakt vaktmester.
Ved helt akutte tilfeller; kontakt rørlegger.


Glassruter er knust
Kontakt vaktmester, eller kontakt styret på e-post: styret@sorenga2.no


Lås ødelagt
Kontakt vaktmester, eller kontakt styret på e-post: styret@sorenga2.no

Problem med privat lås: Ring KeyWest som har installert låsene, på tlf. 22112273.

HC dør virker ikke
Kontakt vaktmester, eller kontakt styret på e-post: styret@sorenga2.no


Behov for nye nøkler
Bestilling av nøkler til egen leilighet og nøkkelbrikker til fellesdører sendes til nokler@usbl.no

Du finner mer informasjon og hvilke opplysninger som må oppgis, her.


Naboen bråker
Ta kontakt med dem som bråker, og be dem dempe seg. Hold en høflig og saklig tone, og vis til §2 i Husordensreglene.

Virker ikke dette, kontakt politiet på tlf. 02800, og på nødnummer 112 ved behov for akutt hjelp.

Har det vært fest som har plaget deg om kvelden/natten, ta gjerne kontakt med beboeren dagen etter, og fortell om hvilke konsekvenser bråket har hatt for deg. Det er viktig å holde en høflig og saklig tone.

Fører ikke dette frem, kan du sende klage til styret på skjema du finner på hjemmesiden.


Garasjedøren virker ikke
Du kan åpne garasjedøren manuelt ved å gå inn og trykke på knappen med pil som peker oppover.

Virker ikke dette: Kontakt vaktmester, eller kontakt styret på e-post: styret@sorenga2.no


Internett virker ikke
Prøv først å omstarte PC og eventuell ruter. Prøv deretter å omstarte anlegget ved å ta ut og sette inn igjen kontakten i skapet ved siden av sikringsskapet ditt. Virker ikke dette, ring 915 09000, eller gå inn på nettsiden Telenor

TV’n virker ikke
Prøv først å omstarte TV’n og eventuell T-We-boksen. Prøv deretter å omstarte anlegget ved å ta ut og sette inn igjen kontakten i skapet ved siden av sikringsskapet ditt.  Virker ikke dette, ring 915 09000, eller gå inn på nettsiden Telenor


Unngå stopp i avløpssystemet!

Q-tips, våtservietter, bind/truseinnlegg/tamponger, fett, matrester og kaffegrut er eksempler på ting som tetter igjen kloakkrørene våre og lager problemer. Kloakkpumpene i sameiet tåler ikke slike ting som enkelte beboere av og til har skylt ned i toalettene. 

Vann og avløpsetaten har laget gode infosider om hva som kan spyles ned i do, www.dovett.no og www.fettvett.no. Her finner du flere gode råd og tips.

Det er også laget en kort video som demonstrerer hva du enkelt kan gjøre med fett- og matrester. Videoen finner du på www.fettvett.no.


Bilkollektiv på Sørenga
Bilkollektivet har bil på plass i fellesgarasjen. Mer info om Bilkollektivet og medlemskap på websiden deres: www.bilkollektivet.no