NYHETER

Nyhetsbrev for Sørenga 2 sameie Juni 2022

Av - Ukategorisert

Da er vi allerede i siste del av juni, og sommeren er godt i gang på Sørenga, med sol, vind og regn 🙂
Mange turister og gjester oppsøker sjøbadet og restaurantene, til mest glede og forhåpentligvis lite frustrasjon for oss “bofaste”.
“The mother” er endelig på plass, og nabolaget vårt utvikler seg stadig, med badstulandsby og “øy” i bukta.
Spennende blir det også å følge utviklingen av Middelalderparken som visstnok, i følge informasjon fra Bane Nord, skal være ganske klar om et år.
Men skolen lar visst vente på seg!

RENSING VENTILASJON OG AVLØP skal skje i uke 34:

Sørengkaia 61-65, 67-69: Torsdag 25. August 2022, fra kl. 07.30 – 14.30  
Sørengkaia 71-73, 75-79: Fredag 26. August 2022, fra kl. 07.30 – 14.30

Les VIKTIG informasjon under eget avsnitt nedenfor i  Nyhetsbrevet. 

Gartneren fra i år er Grønt & hvitt, de har ansvar for å stelle med uteområdene våre, og det ser fint ut. Vi er stolte av gården vår !

Skråveggene og plantekasser:
Vi arbeider med å se på hvordan vi kan få til pene plantekasser på skråveggene i sameiet. Vedlikehold av disse viser seg å kunne bli en kostbar affære. Dette er  sameiets ansvar, selv om de ligger til egne leiligheter.
Meningen er at det skal være fint, men dessverre vokser det ugress flere steder.
For noen år siden ble det det lagt duk og stener for å stoppe vekst av ugress, men det ble ikke vellykket.
Planen nå er å forsøke en skikkelig renovering i ett bygg, og se om det kan bli bra. I de øvrige byggene vil styret kontakte de enhetene som har blomsterkasser og tilby hjelp til å fjerne høytvoksende ugress.

Felleskostnader:
Prisen på fjernvarme og vann er dyrere, og derfor også akontobeløpet på husleien. Forhåpentligvis fører dette til at vi ikke får ekstra regning på dette i jan 23.
Styret vurderer jevnlig felleskostnader, og det kan medføre justering av husleien.

10-års jubileum for Sørenga sameie 2:
I oktober er det 10 år siden vi kunne flytte inn i sameiet vårt. Det ønsker styret å markere, og vi planlegger en sammenkomst på Buns burger den 19. oktober. Det vil komme mer informasjon, men sett gjerne av datoen og send mail til styret om du/dere tenker å delta 🙂

Møblering av takterrassen:
Dessverre må vi utsette innkjøp til neste sommer, men vi er i gang med å se på hva som er aktuelt. Det blir samme produkter som vi har fra før fra Vestre AS, et ekstra bord med benker og et mindre bord med stoler. Kom med gjerne med innspill til styret. Se https://vestre.com/no/

Booking av spisegruppe på takterrassen:
Etter forslag fra beboere har styret lagt til rette for at man nå kan booke et bord på et ønsket tidspunkt. Informasjon og veiledning finner du på hjemmesiden! Klikk her
Minner om toalett på nivå -1 for dem som benytter takterrassen. Må bruke nøkkelbrikke.

ISTA-Målere (måling og registrering av fjernvarmekostnader i sameiet):
Etter 10 år er det nødvendig med en oppgradering av systemet for måling og registrering av forbruk. Det medfører installering av oppgradert utstyr for hver enhet og også en kostnad for sameiet. Mer informasjon for gjennomføring av oppgraderingen fra ISTA kommer utover høsten.

Ødelagt fasadeplate:
Det er registrert en ødelagt fasadeplate i svalgangen (hærverk). Styret jobber med å finne en tilnærmet lik plate som kan erstatte denne, for dessverre finnes ikke den samme lenger. 

Kontaktinfo registrert hos forretningsfører USBL:

Forretningsføreren vår USBL må til enhver tid ha korrekt kontaktinformasjon og adresse til eiere i sameiet. Det er hver enkelt sameiere sitt ansvar, ikke styret, å sørge for å informere USBL slik at de har korrekt informasjon.

Det enkleste er å registrere sig og oppdatere dette på Min Side.

Registrering av leietakere:

Styret ønsker å formalisere slik at alle sameiere som leier ut sin enhet registrerer sine leietakere hos USBL, vedtektene §2.1 plikter sameiere om å informere om utleie så derfor ser på løsning for enkel registrering av dette.

Det er viktig å kunne komme i kontakt med de som bor i leiligheten om ulykken skulle vare tilstede .

RENSING VENTILASJON OG AVLØP

Styret har gjort kartlegging på tilstand på ventilasjon og avløpsledninger i sameiet, under våren er det innhentet tilbud fra leverandører for å få gjort rensing av begge deler på en gang. Det er nå gjort avtale med NRC/Gravco og Aktiv Ventilasjon som har mulighet å utføre dette arbeidet samlet slik at det blir minst mulig forstyrrelse for hver enkelt beboer.

Dette vedlikeholdsarbeidet er en prioritert oppgave og medfører en stor kostnad for sameiet og styret ber dere som beboere å ta del av viktig informasjon i linkene under om at ventilasjon og avløp i hver eneste leilighet skal renses på en spesiell dato i august. Hver enhet/eier får tilsendt mer informasjon om dette, men merk datoen for din leilighet.

For å få gjort jobben MÅ leilighet være tilgjengelig; ved at noen er hjemme, eller at nøkler overleveres til en ansvarlig i styret. Det er spesielt viktig at 1. etg er tilgjengelige.

PÅMINNELSER BLIR SENDT UT OG HENGT OPP PÅ SYNLIGE STEDER, MEN MERK AV DATOEN OG SØRG ALLEREDE NÅ FOR AT DETTE SKAL GÅ GREIT !

Oppdatering fra Sørenga driftsameie (SD) om status for sommersesongen på Sørenga

Driften av fellesarealet på Sørengautstikkeren er i full gang for styret i SD med alt av oppfølgning av vaktmester, grøntområder, parkering, barnehager mfl.

Det pågår fortsatt arbeid med å få sjekke av punkter i mangelliste som ble opprettet sammen med SU som en del av overtakelses prosessen som startet sist år av fellesarealet. Det siste større punktet som gjenstår er generell oppgradering av beplanting. SD synes det er en ryddig og god dialog med SU og at det er fremdrift i prossessen.

SD avholdt sitt ordinært årsmøte, 21.juni med styrerepresentanter fra hvert sameie. I årsmøtet ble vedtektene for SD, som ble opprettet av SU i sin tid, revidert og vedtatt slik at alle sameiene er enige om alt fra ansvar til kostnadsfordeling.

En konkret ting som det ses på er muligheter for automatisk vanning av blomsterkasser i tverrslagene slik at det forhåpentligvis bli mer noe mer frodig rundt disse i årene fremover.

Oppdatering fra Sørenga driftsameie (SD) om status for sommersesongen på Sørenga

Driften av fellesarealet på Sørengautstikkeren er i full gang for styret i SD med alt av oppfølgning av vaktmester, grøntområder, parkering, barnehager mfl.

Det pågår fortsatt arbeid med å få sjekke av punkter i mangelliste som ble opprettet sammen med SU som en del av overtakelses prosessen som startet sist år av fellesarealet. Det siste større punktet som gjenstår er generell oppgradering av beplanting. SD synes det er en ryddig og god dialog med SU og at det er fremdrift i prossessen.

SD avholdt sitt ordinært årsmøte, 21.juni med styrerepresentanter fra hvert sameie. I årsmøtet ble vedtektene for SD, som ble opprettet av SU i sin tid, revidert og vedtatt slik at alle sameiene er enige om alt fra ansvar til kostnadsfordeling.

En konkret ting som det ses på er muligheter for automatisk vanning av blomsterkasser i tverrslagene slik at det forhåpentligvis bli mer noe mer frodig rundt disse i årene fremover.

Styret ønsker alle en riktig god sommer.